08/09/2023

Aandacht voor verdere ontwikkeling van ‘Prachtlint Krimpenerwaard’

Op vrijdag 8 september heeft de Lionsclub Krimpen aan den IJssel een insectenhotel overgedragen aan het hoogheemraadschap van Schieland en de Krimpenerwaard. Het hotel heeft een plaats gekregen bij het Gemaal Krimpenerwaard, beneden aan de Lekdijk tussen Lekkerkerk en Bergambacht.

De overdracht werd een feit doordat president Peter Huijbrecht van de lionsclub en hoogheemraad Josien van Cappelle van het hoogheemraadschap samen een tekstplaatje op het hotel aanbrachten.

Het nieuwe insectenhotel is het derde exemplaar uit een serie van vijf grote insectenhotels die leden van de Krimpense lionsclub bouwen en inrichten in het kader van hun betrokkenheid bij het initiatief ‘Prachtlint Krimpenerwaard’. In Prachtlint werken vrijwel alle (natuur)terrein beherende organisaties in de Krimpenerwaard samen aan de totstandkoming van een lint van ‘natuurpareltjes’ die met elkaar zijn verbonden door ecologisch beheerde terreinen van die organisaties. Doel daarvan is om de biodiversiteit in de regio te bevorderen.

Eerder ontvingen de gemeente Krimpen aan den IJssel en Staatsbosbeheer al soortgelijke hotels, die allebei een plaats kregen op twee terreinen die tot het Prachtlint kunnen worden gerekend: respectievelijk een mede door de Lionsclub ecologisch beheerd wilde bloemenperceel aan de rand van Krimpen aan den IJssel en een bloemrijk perceel in de Krimpenerhout.